73. Klipry Herbaciane

CCF20141111_00088q

 

Gdy w 1848 r. zniesione zostały brytyjskie Akty nawigacyjne, na mocy których przewozy między koloniami brytyjskimi były zastrzeżone wyłącznie dla statków brytyjskich, amerykański kliper „Oriental” już w roku następnym zawinął z ładunkiem chińskiej herbaty do Londynu. Podróż trwała rekordowo krótko — 97 dni. Za wcześniej dostarczoną herbatę można było uzyskać wyższe stawki frachtowe i dlatego Anglicy natychmiast zainteresowali się kliprami amerykańskimi, które były lepsze od angielskich fregat. Na wzór „Orientala” w 1851 r. zwodowany został pierwszy angielski kliper „Challenger”.

Z powodów ekonomicznych (chodziło o zmniejszenie załogi), klipry angielskie były mniejsze i ich pojemność rzadko kiedy przekraczała 1000 BRT. Dla podwyższenia żywotności statków rozpoczęto budowę tak zwanych kliprów kompozytowych, których wręgi i pokładniki były stalowe. Do pierwszych kliprów kompozytowych należał słynny „Teaping”, zbudowany w 1863 r. „Teaping”, którego pojemność wynosiła 985 BRT, regularnie brał udział w Tea Races, to jest regatach herbacianych, które odbywały się corocznie w latach od 1856 do 1871 r. Statek, który pierwszy przywiózł do Londynu herbatę z pierwszych zbiorów, otrzymywał nagrodę 10 szylingów za tonę.

W historii żeglugi zapisały się szczególnie regaty w 1866 r., w których trzy najsłynniejsze klipry angielskie, „Teaping”, „Ariel” i „Serica” zawinęły po 99 dniach żeglugi z Fu-czou do Londynu z różnicą niespełna dwóch godzin, przy czym zwycięzca „Teaping” na całej liczącej 16 000 mil trasie uzyskał nad drugim — „Arielem” przewagę tylko 12 minut. Nierozłącznymi rywalami w regatach herbacianych były również „Thermopylae” i „Cutty Sark”. „Cutty Sark” była zbudowana z zamiarem prześcignięcia „Thermopylae”, który uważany był za najszybszy kliper angielski.

To jednak udało się dopiero w 1885 r. na linii australijskiej a spowodowane było przebudową statku w 1880 r., kiedy to w wyniku redukcji załogi skrócone zostały maszty, a tym samym zmniejszyła się powierzchnia ożaglowania. Pod mistrzowskim dowództwem kapitana Woodgeta „Cutty Sark” weszła do grona najszybszych statków świata, za co uzyskała zasłużone miano Królowej Mórz. Po 53 latach służby kliper został statkiem szkolnym, a w 1938 r. — jako jedyny do dziś zachowany kliper herbaciany przekształcono go w muzeum i od 1957 r. znajduje się w specjalnym suchym doku w Greenwich pod Londynem.

 

spacer

Odpowiedz