1

Co należy do obowiązków mechanika okrętowego?

Mechanik okrętowy powinien znać się przede wszystkim na tym, z czym pracuje. Ściślej chodzi o to, że jeśli mechanik samochodowy może sobie pozwolić na pewne braki w wiedzy, w zakresie napraw samochodów, mechanik okrętowy już takiego „luzu” nie ma. Każda przysłowiowa śrubka przykręcona do urządzenia na okręcie, powinna być przez niego bardzo dobrze znana. Czasami szybka diagnoza usterki, może uratować życie innych ludzi przebywających na danym okręcie. W sytuacji awarii o nieznanym pochodzeniu, najpierw należy rozpoznać ewentualną usterkę, a późnij ją wyeliminować. Oczywiście, na statkach zazwyczaj przebywa więcej mechaników okrętowych. Mają oni swoje rejony kontroli. Zazwyczaj tzw. pierwszy mechanik decyduje o ewentualnych naprawach i może je zlecić drugiemu, czy trzeciemu mechanikowi. Istnieje także mechanik wachtowy. To on zazwyczaj pilnuje prawidłowej pracy urządzeń i maszyn na okręcie w czasie, kiedy ma wachtę.

Jakie wykształcenie powinien mieć mechanik okrętowy?

Nie jest wymagane jakieś specjalne wykształcenie w pracy mechanika okrętowego. Najważniejsze jest doświadczenie – tak samo, jak w pracy „mechanika lądowego”. Sam mechanik okrętowy może mieć wykształcenie zawodowe, średnie, lub wyższe. Dobrze, aby posiadał znajomość instalacji okrętowych. Aby umiał naprawić prądnicę, czy silnik elektryczny i znał automatykę okrętową. Jest to wiedza niezbędna, aby móc zostać okrętowym mechanikiem. Niezbędne jest także doświadczenie w zawodzie, które należy wykazać np. kilkuletnia pracą na tym stanowisku na innym okręcie. Mechanik okrętowy, to nie jest praca na tzw. 8 godzin dziennie – i powrót do domu. Często wyjeżdża się na kilka miesięcy i przebywa poza domem, zupełnie nie mając kontaktu z rodziną. Choć w dzisiejszych czasach istnieje internet, skype, czy telefony komórkowe, nie zawsze można osiągnąć odpowiedni sygnał, aby połączyć się z rodziną.

Ile może zarobić taki mechanik?

Wszystko zależy od jego pracodawcy, a także od doświadczenia samego mechanika okrętowego. Znajomość urządzeń, różnorodnych narzędzi, czy maszyn, jest u niego priorytetowa. Nie wystarczy tutaj znajomość obsługi takiego narzędzia, jakim jest np. klucz pneumatyczny. Trzeba jeszcze wiedzieć, gdzie i kiedy go zastosować i czy będzie to odpowiednie dla danej śruby. Jednak zarobki mechanika okrętowego mogą się znacznie różnić, ale zazwyczaj są wysokie. Aby się o tym przekonać, wystarczy odwiedzić jakąkolwiek stronę oferującą stanowisko mechanika okrętowego. Tam można się przekonać, ile dany mechanik zarobi, porównując wymagania zatrudniającego – z naszymi umiejętnościami. Pracując jako mechanik okrętowy należy również pamiętać, że jakakolwiek niedokładność w naszej pracy, może zaszkodzić nam samym. W najlepszym razie, odwlec powrót do domu nawet o kilka kolejnych miesięcy. Rzetelne i dokładne wykonywanie swojej pracy, jest priorytetem w tym zawodzie. Nic nie może być robione „na razie”, ponieważ może przynieść jedynie marne efekty i jeszcze większe i trudniejsze do usunięcia awarie.

spacer

Odpowiedz