Litera K

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Kabel Jednostka odległości, 1 kabel= 1/10 mili morskiej= 185,2 m.
Kabelgat Komora linowa.
Kabestan Rodzaj kołowrotu służący do naciągania, wybierania lin.
Kabina Kajuta- pomieszczenie mieszkalne lub specjalistyczne.
Kabotaż Żegluga przybrzeżna między portami tego samego państwa, uprawiana przez flotę tego samego państwa.
Kadet Szkolący się podczas rejsu praktykant.
Kadłub Zasadnicza część konstrukcji statku.
Kambuz Kuchnia.
Kapa Zejście z pokładu do wewnątrz, nakryte wodoszczelną obudową.
Kaper Armator lub dowódca uzbrojonego statku handlowego.
Kapłak Dawniej dodatkowe wynagrodzenie płacone kapitanowi statku za opiekę nad ładunkiem.
Kapok Kamizelka ratunkowa.
Karabińczyk Metalowy element do mocowania sztaksli na sztagu.
Karaka Duży żaglowiec handlowy z 15 wieku.
Karawela Niewielki 2-3 masztowy statek żaglowy z żaglem łacińskim używany w 13-16 wieku.
Kasztel Konstrukcja nad pokładem, wznosząca się niekiedy kilka pięter nad płaszczyzną pokładu.
Kaszyca Mała, sztuczna wysepka w porcie do umieszczania na niej znaków nawigacyjnych.
Katamaran Łódź lub statek o 2 sztywno połączonych kadłubach.
Kausza Metalowe okucie o kształcie kroplowym, umieszczone w uchu liny dla ochrony jej przed przecieraniem.
Kecz Dwumasztowiec o ożaglowaniu trójkątnym.
Keja Nabrzeże uzbrojone w urządzenia cumownicze; baki, polery.
Ket Jednostka o jednym żaglu- grotżaglu.
Kil Stępka- wzdłużna belka konstrukcyjna kadłuba. Do niej przymocowane są wręgi szkieletu kadłuba.
Kilson Nakładka na kilu, w której umocowuje się piętę masztu.
Kilwater Ślad torowy- zawirowanie wody za rufą poruszającego się statku.
Kingston Toaleta na statku.
Kipa Drewniane lub metalowe oczko umocowane do pokładu w celu przeprowadzania szotów żagli.
Klang Pojedyńcze uderzenie w dzwon oznaczające- pięć minut przed zmianą wachty.
Klar wykonane prace porządkowe na okręcie.
Klepki listwy drewniane z których wykonane jest poszycie i pokład statku.
Kliper szybki okręt żaglowy z ożaglowaniem rejowym.
Kluza otwór w pokładzie lub burcie okrętu,służący do przeciągania łańcucha kotwicznego.
Knaga element z drewna lub metalu, służący do obkładania lin.
Knecht słupek do wiązania lin cumowniczych.
Kofferdam komora oddzielająca (na zbiornikowcu) zbiorniki od innych pomieszczeń.
Koga okręt żaglowy pływający po Bałtyku od 12 do 15 wieku.
Koja łóżko na okręcie.
Kokpit pomieszczenie dla załogi okrętu znajdujące się na rufie.
Kołkownica drewniana, masywna belka z otworami na kołki.
Kolumna masztu w wersji masztu złożonego z kilku odcinków, kolumna jest najniższym elementem. Wyżej – stenga, bramstenga.
Komodor dowódca grupy okrętów.
Komięga pływająca po polskich rzekach .łódź wiosłowa (16-19 wiek).
Kongestia z powodu braku miejsca w porcie- postój okrętu na redzie.
Kontrafał lina zamocowana w górnym rogu żagla (służy do ściągania go na pokład).
Kordzik biała broń oficerska w marynarce wojennej.
Korsarze piraci angażowani przez koronę.
Korweta żaglowiec wojenny z 17 wieku.
Kotbelka belka lub żuraw.
Kotwica masywne urządzenie zakończone łapami. Opada na dno, zagłębia się w grunt i utrzymuje okręt w miejscu.
Krętnik końcówka łańcucha kotwicznego- zabezpiecza go przed skręceniem.
Krypa barka portowa lub rzeczna.
Kuter statek rybacki.
Kubryk duże, wspólne pomieszczenie mieszkalne.
Kuk kucharz na statku.
Kurs kąt zawarty pomiędzy południkiem a linią symetrii okrętu.

Odpowiedz