concordia 2

SV Concordia – Barbados

 

 

 

Żaglowiec „Concordia” zbudowano w szczecińskiej stoczni Colod w latach 1991-1992 na zamówienie kanadyjskiej szkoły West Island College International. Został zaprojektowany i wykonany jako statek szkolny mający zapewnić złożonej z uczniów załodze maksymalny komfort, gdyż spędzali oni na pokładzie cały rok szkolny.

Autorem projektu był Ryszard Langer. Chociaż jednostka służyła pod kanadyjskim armatorem, w skład załogi zawodowej „Concordii” przez całe jej życie wchodzili Polacy. Pierwszy rejs jednostki to uczestnictwo w regatach Columbus’92 z okazji 500-lecia odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Przez 18 lat żaglowiec kilkakrotnie okrążył kulę ziemską. Żeglował po wszystkich oceanach i odwiedzał tak odległe miejsca, jak archipelag Tuamotu, Alaska, Wyspa Wielkanocna, Galapagos i Tristan da Cunha.

Barkentyna ma na swoim koncie również przejście Cieśniny Magellana i opłynięcie przylądka Horn pod dowództwem kapitana Andrzeja Straburzyńskiego. W ramach programu Class Afloat w trakcie dalekich podróży młodzież pracowała jako załoga żaglowca i jednocześnie odbywała regularne zajęcia szkolne.

17 lutego 2010 roku statek znajdował się około 300 mil od wybrzeża Brazylii. Na skutek uderzenia silnego szkwału żaglowiec położył się na burcie, po czym w krótkim czasie zatonął. Całej załodze udało się dostać do tratw ratunkowych i po niespełna dwóch dobach zostali uratowani.

DANE TECHNICZNE

Typ ożaglowania: barkentyna

Powierzchnia ożaglowania: 993 m’

Długość: 57,5 m

Materiał kadłuba: stal

Port macierzysty: Bridgetown, Barbados

spacer

Odpowiedz