IMG_0368

Udana kolekcja- Auta PRL-u (fakty, archiwa, dzieje motoryzacji w Polsce)

Sobiesław Zasada publicznie stwierdził, że maluchem mogą wygodnie podróżować cztery osoby.

IMG_0445

Mimo że po II wojnie światowej Polska znalazła się w obozie państw socjalistycznych, które z definicji nie sprzyjały prywatnej inicjatywie, produkowaliśmy względnie dużo modeli samochodów nadających się do wykorzystania przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Znacznie gorzej było z indywidualnym odbiorcą.

IMG_0163

 

Fiat 125p, a następnie 126p zmotoryzowały nasz kraj, ale były także niezłym towarem eksportowym. Korzenie współpracy polsko-włoskiej w zakresie motoryzacji sięgają jednak znacznie dalej, do początków II Rzeczpospolitej.

IMG_0435

IMG_0455

W historii polskiej motoryzacji nie znajdziemy wielu konstrukcji masowo wdrożonych do produkcji, o których można powiedzieć, że są nasze własne. Do nielicznych wyjątków należy Syrena. Ani o Warszawie , ani o Fiatach powiedzieć się tego nie da. Był jeszcze produkowany mikrosamochód Mikrus oraz powstały prototypy innych, jak Smyk, Meduza czy Pionier, ale tych pojazdów nigdy nie budowano masowo.

IMG_0501

Tuż po zakończeniu II wojny światowej, już w listopadzie 1945 roku w obiektach fabryki zbrojeniowej mieszczącej się na terenie garnizonu uruchomiono pierwszy zakład w polskiej Nysie – ZUP Nysa.

IMG_0395

W powojennej Polsce nie mógł powstać samochód skonstruowany od podstaw przez naszych inżynierów. Choć Warszawa M-20 nie narodziła się nad Wisłą, lecz nad Wołgą i była przymusowym prezentem od wujka Józefa, szybko zdobyła serca Polaków i stała się ikoną polskiej powojennej motoryzacji.

IMG_0170

Przy projektowaniu Żuka powstała wersja prototypowa pomalowana w paski, przez co auto przypominało żuka stonki.

IMG_0402

 

spacer

Odpowiedz