CCF20140103_00020 (Kopiowanie)

Żaglowiec szkolny ESMERALDA – Chile

Wodowanie: 1953 r

Stocznia: Kadyks, Hiszpania

Armator: chilijska marynarka wojenna

Bandera: chilijska

Ożaglowanie: czteromasztowy szkuner – barkentyna

Typ: statek szkolny

Materiał: stal

Długość: 113 m

Szerokość: 13,11 m

Zanurzenie: 6 m

Wyporność: 3673 ton

Powierzchnia żagli: 2852 m2

Napęd pomocniczy: 1400 KM Fiat

Załoga: 337 osób

Sposób użytkowania: statek szkolny marynarki wojennej

 

 

 

CCF20140103_00020 (Kopiowanie)

1942 r. hiszpańska marynarka wojenna złożyła w stoczni Empresa Ban de Construcciones Navales Militares S.A. w Kadyksie zamówienie na budowę żaglowca bliźniaczo podobnego do statku „Juan Sebasffin de Elcano”. Nowy szkuner miał nosić nazwę „Juan de Austria”. Stępkę położono jeszcze w tym samym roku, ale dalsze prace postępowały bardzo powoli, przede wszystkim z powodu braku funduszy.

IMG_20170616_0004

Kadłub nie został jeszcze ukończony, gdy w sierpniu 1946 r. wybuch w sąsiadującej ze stocznią fabryce amunicji spowodował tak duże zniszczenia, że właściciele musieli wstrzymać wszelkie prace i stali się niewypłacalni. Stocznia została uratowana dzięki decyzji hiszpańskich władz, które postanowiły ją znacjonalizować; od tamtej pory nosiła nazwę Empresa Nacional Ban de Construcciones Navales Militares S.A.

IMG_20170616_0004(0)

Mimo upaństwowienia stoczni nie kontynuowano budowy „Juana de Austria”. W tym czasie Hiszpania nadal przeżywała kryzys gospodarczy w następstwie wojny domowej. Rząd zaciągnął duże pożyczki m.in. w Chile, nie był jednak w stanie ich zwrócić, dlatego zaoferował spłatę długu gotowymi produktami i usługami, zwłaszcza z dziedziny budownictwa okrętowego. Chilijczycy zainteresowali się niszczejącym, nieskończonym „Juanem de Austria” i 23 października 1952 r. kupili go za równowartość 2 980 000 dolarów amerykańskich.

IMG_20170616_0005(0)

Prace konstrukcyjne podjęto na nowo, dzięki czemu 12 maja 1953 r. żaglowiec został zwodowany w stoczni w Kadyksie jako „Esmeralda”, szósty chilijski statek o tej nazwie – pierwszym była hiszpańska fregata zdobyta w 1820 r., podczas wojny o niepodległość Chile, przez powstańców dowodzonych przez lorda Thomasa Cochrane’a (1775-1860), oficera floty admirała Nelsona, który stworzył od podstaw chilijską marynarkę wojenną. Podczas budowy „Esmeraldy” wprowadzono dość duże zmiany w pierwotnym projekcie kadłuba, sporządzonym przez firmę Echevarrieta y Larrianga.

IMG_20170616_0005

Zamiast dwóch domków liverpoolskich skonstruowano zwykłą pokładówkę z mostkiem na górze oraz przedłużono pokład dziobowy w taki sposób, że prawie sięgał grotmasztu. Znacznie bardziej rzucające się w oczy modyfikacje wprowadzono w układzie żagli, pierwotnie zaprojektowanym przez Charlesa Nicholsona. Zrezygnowano z gaflowego foka na rzecz dwóch grotsztaksli, w następstwie czego ożaglowanie typu szkuner marslowy przekształciło się w quasi-barkentynę. Zachowano jednak fokmaszt z wysoką kolumną, taki jak w szkunerach, a nie charakterystyczny dla omasztowania z żaglami rejowymi, gdzie maszt ma wyższą stengę i bramstengę, a niższą kolumnę. To nietypowe ożaglowanie nadal wywołuje spory wśród ekspertów – część z nich twierdzi, że „Esmeralda” jest szkunerem, inni uważają, że barkentyną.

IMG_20170616_0008(0)

Hiszpanie dostarczyli ukończony statek do Chile 15 czerwca 1954 r. Już następnego dnia „Esmeralda” wyruszyła w dziewiczy rejs, którego trasa prowadziła z Valparaiso (od tej pory jej macierzystego portu) do Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich, stamtąd do Nowego Orleanu (gdzie zainstalowano na żaglowcu odsalacz wody morskiej), a następnie do Panamy. Od tej pory szkuner służy jako statek szkolny dla kandydatów na podoficerów i oficerów oraz dla kadetów marynarki wojennej. Pełni również funkcję ambasadora, goszcząc na pokładzie nie tylko szefów państw i rządów oraz innych dygnitarzy, ale także wszystkich zainteresowanych żeglugą.

IMG_20170616_0006

„Esmeralda” zawijała do ponad 300 portów we wszystkich częściach świata. Należy do statków szkolnych, które przodują pod względem liczby mil morskich pokonywanych w każdym roku. Kilkakrotnie opłynęła Ziemię, często odbywa rejsy do Ameryki Północnej, Europy i na Daleki Wschód. W swojej klasie żaglowców pobiła rekord, osiągając średnią prędkość 16 węzłów w ciągu jednego dnia. „Esmeralda” uczestniczyła w Tall Ships Races w latach 1964, 1976, 1982, 1988 (na trasie do Australii), 1990, 1992 i 2000. Podczas regat w 1982 i 1990 r. zdobyła Cutty Sark Trophy – nagrodę za propagowanie przyjaźni między narodami. Brała też udział w amerykańskich edycjach Operacji Żagiel (w latach 1964, 1976, 1986, 1989 i 2000) oraz w zlotach żaglowców i innych imprezach organizowanych przez ISTA, takich jak World Sail w Osace w 1983 r., Armada le la Liberte w Rouen w 1994 r., jubileusz portu w Hamburgu w 1997 r. czy Operacja Żagiel 2000 w Bremerhaven.

IMG_20170616_0006(0)

 

IMG_20170616_0007

 

IMG_20170616_0008

 

IMG_20170616_0007(0)

 

esmer-1

spacer

Odpowiedz