53. Okręty Liniowe

CCF20141111_000806

 

Przełom XVIII i XIX w. był epoką największego rozkwitu żaglowców. Po 1880 r. jednak światowa flota żaglowców zaczęła szybko zmniejszać się a ich miejsce zajęły statki parowe. Również wojenne okręty żaglowe staczały swoje ostatnie bitwy. Jedna z nich rozegrała się w 1853 r. na Morzu Czarnym pod Synopą na wybrzeżu Turcji.

Doszło tam do spotkania floty tureckiej z rosyjską pod dowództwem admirała Nachimowa, którego bandera była podniesiona na 90-działowym okręcie liniowym „Imperatrica Maria”. Walka zakończyła się zdecydowanym zwycięstwem okrętów rosyjskich, wśród których były również 3 czteropokładowe okręty liniowe „Dwienadcat apostołow”, „Paryż” i „Wielikij Kniaź Konstantin”, zwodowane w latach 1841, 1849 i 1852. Każdy z tych okrętów uzbrojony był w 130 dział.

Na pierwszych dwóch masztach tych ostatnich żaglowców wojennych były 4 żagle rejowe, 6 wytykowych, na stermaszcie 3 żagle rejowe i bezanżagiel oraz na bukszprycie 3 sztaksle. żagli podbukszprytowych i nadbukszprytowych okręty te już nie miały. Bitwa pod Synopą, w której Rosjanie po raz pierwszy zastosowali wynalazek francuski z lat dwudziestych XIX w. — pociski bombowe — oznaczała zwrot w technologii budowy statków. W latach następnych okręty zostały opancerzone a oprócz tego otrzymały również napęd parowy. Do ostatnich walk żaglowców należała również bitwa stoczona w zatoce Navarino (dzisiaj Pylos) na południowo-zachodnim wybrzeżu Peloponezu w 1827 r., w wojnie o wyzwolenie Grecji spod jarzma okupacji tureckiej.

W zatoce stała na kotwicach połączona flota turecko-egipska. Wśród sprzymierzonych okrętów rosyjskich, angielskich i francuskich szczególnie wyróżnił się rosyjski, 74-działowy okręt liniowy „Azow” pod dowództwem kapitana Łazariewa, późniejszego admirała i jednego z odkrywców Antarktydy. W bitwie w zatoce Navarino uczestniczył największy w tych czasach rosyjski okręt liniowy, czteropokładowiec „Aleksander Newski”, który miał na swych pokładach 116 dział. We Francji w latach 1847 i 1855 zostały zwodowane czteropokładowe okręty liniowe „Valmy” i „Bretagne”, uzbrojone w 120 dział każdy. Kształtem oraz takielunkiem nie różniły się wiele od okrętów rosyjskich. Jednak były to już ostatnie żaglowce wojenne, bowiem równocześnie z tymi jednostkami budowane były pierwsze okręty wojenne z napędem parowym.

spacer

Odpowiedz