Painting-of-the-original-Schooner-Atlantic-by-A-D-Blake1

Atlantic, 1905

 

 

Zaprojektowany dla Wilsona Marshalla przez Williama Gardnera, „Atlantic” został zbudowany przez Townsed & Downey S. & R. Company na Shooters Island w Nowym Jorku i zwodowany w 1903 roku. Szkuner był przeznaczony do żeglugi rekreacyjnej i regatowej i wyposażony został w pomocniczy napęd w postaci trzykołowego, rozprężnego silnika parowego ze śrubą napędową i składanym kominem, które można było demontować.

E1872E41-74DD-4A62-ADA15B6C9E6A3E8F

„Atlantic” zdobył swój tytuł do sławy w okresie, kiedy był jeszcze stosunkowo młodym statkiem. Był jednym z 11 uczestników rywalizacji o Puchar Imperatora, głównego trofeum regat zorganizowanych przez cesarza Niemiec, Wilhelma II, w 1905 roku, przebiegających na trasie: Sandy Hook w Nowym Jorku — Lizard Head w Anglii. Na starcie stanęło osiem jednostek amerykańskich, dwie brytyjskie i jedna niemiecka.

yacht-atlantic-model-zaglowca

„Atlantikiem” dowodził kapitan Charles Barr, weteran regat o Puchar Ameryki na zwycięskich jachtach „Columbia” (w latach 1899 i 1901) i „Reliance” (w 1903). „Atlantic” pokonał trasę przez „swój” ocean w czasie 12 dni, 4 godzin 1 minuty i 19 sekund mimo napotkania po drodze silnego sztormu. Rekord, który 23/24 maja ustanowił na odcinku 560 km, pokonanym w czasie 24 godzin, przez wiele lat nie został pobity. Całkowity czas regatowy szkunera został pobity dopiero w 1968 roku przez trimaran „Paul Richard”, który pokonał tę trasę w czasie 10 dni, 5 godzin i 14 minut.

The 2010 Sailing yacht Atlantic is magnificent replica of the 1903 William Gardner designed three-masted sailing schooner Atlantic, owned by Ed Kastelein. The 1903 sailing schooner was a long time World record holder for the crossing of the Atlantic Ocean under sail in 1905 winning the KaiserÕs Cup from New York to The Lizard. The record held firm for almost a century, when it was broken in 1998. It is the longest standing speed record in the Yachting History.  The Owner, Ed Kastelein is the man responsible for the recreation of this wonderful new schooner Atlantic, and is also behind such projects as the sailing yacht Thendara, sailing yacht Aile Blanche, sailing yacht Borkumriff, sailing yacht Zaca a te Moana and most recently the Herreshoff racing schooner Eleonora E. The Dutch Van der Graaf yard first launched the Sailing Yacht Atlantic in 2008. Following her launch, she underwent an extensive programme of fitting out. 2009 saw the assembly of her three masts, with a height of 45 metres, supporting 1700m? of sails. Her raven black high gloss hull reflects the ripples of the water and one glance at the three towering masts, instantly give the sense of power that this mighty yacht Atlantic has. Sailing schooner Atlantic is the largest classic sailing schooner ever created, measuring 185 feet (56 metres) over deck and with the bowsprit to boom length of 227 feet (69 metres). Her graceful sheerline and long overhangs accentuate her grace while her waterline length of 42 meters and narrow beam are a promise for unmatched speed under sail. On June 23rd 2010, sailing schooner Atlantic sailed out to sea, three years after her keel was laid. The Owner, Ed Kastelein, saw his long term dream come true, as he witnesses his family, guest and crew step on board of Atlantic yacht. Her maiden voyage was a two month leisurely cruise from Rotterdam to Cannes and she exceeded all expectations, sailing fast at every point of sail with amazing ease and comfort Yacht Charter Accommodation The Three-masted topsail gaff schooner ATLANTIC is able to accommodate up to 12 guests in 3 double and 3 twin en-suite staterooms including a large ownerÕs cabin with large double bed ensuite bathroom featuring a bathtub. Sailing yacht ATLANTIC has a crew of 12. Yacht Charter Specifications Type/Year:Van Der Graaf BV/2010  Refit:	  	Beam:	8.85m (29' )  L.O.A.:	56.39m (185' )  	Crew:	12  Charter Guest:	12  	Max Speed:	0 knots  Cabins:	6  	Engines:	  Cruise Speed:	11 knots


Podczas I wojny światowej Marshall publicznie złomował Puchar Imperatora z zamiarem podarowania złota, z którego miał być wykonany, Czerwonemu Krzyżowi. Okazało się jednak, że trofeum zrobiono z pozłacanego stopu cyny i ołowiu. Marshall sprzedał „Atlantica” Jamesowi Coksowi Bradleyowi i w czasie działań wojennych szkuner wykorzystywany był jako statek pomocniczy dla ścigaczy okrętów podwodnych.

Tim Thompson 1951 - British Seascapes painter - Tutt'Art@ (3)

Po wojnie „Atlantic” został sprzedany Korneliuszowi Vanderbiltowi, a potem odsprzedany Gerardowi B. Lambertowi i już jako jego własność był faworytem sponsorowanych przez króla Hiszpanii, Alfonsa XIII, regat transatlan-tyckich o Puchar Królewski w 1928 roku, ale został pokonany przez jacht „Elena”. W 1935 roku „Atlantic” eskortował „Yankee”, jacht regatowy klasy J należący do Lamberta, do Anglii na szereg wyścigów. Sam „Atlantic” od tego czasu już nie uczestniczył w regatach i podczas II wojny światowej został przekazany Straży Przybrzeżnej USA do ochrony wybrzeża przed łodziami podwodnymi.

Lettie-G-Howard-by-William-Storck

Po II wojnie światowej „Atlantic” używany był przez Akademię Straży Przybrzeżnej USA jako jacht szkoleniowy. Zaholowany na złomowanie na rzekę Delaware kilka lat później, został uratowany przez Warda Brighta. Jego plany odrestaurowania jachtu niestety nie powiodły się, ale wrak „Atlantica” można było zobaczyć na brzegu rzeki jeszcze po śmierci Wrighta w 1968 roku.

Painting-of-the-original-Schooner-Atlantic-by-A-D-Blake1

spacer

Odpowiedz