pg-6-7-a-jan-2017-2_647_010417051432

Jakie prawa posiada kurier? Na co trzeba uważać?

Praca kuriera – jak każda praca – wymaga odpowiedniego zaangażowania i poświęcenia. Praca kuriera to przede wszystkim usługi – czyli praca na rzecz indywidualnego klienta. Kurier ma dowieźć bezpiecznie paczkę od nadawcy – do odbiorcy. Jego podstawowym prawem jest możliwość odmówienia otwarcia przesyłki, bez konkretnego powodu.

Generalnie jest tak, że kurier musi zgodzić się na otwarcie paczki jedynie wtedy, gdy owa paczka jest za tzw. pobraniem. Wtedy, jeśli klient zażąda jej otwarcia, kurier musi się zgodzić. W innym wypadku, może odmówić i tylko jego dobrej woli można zawdzięczać to, że w innym wypadku zgodzi się otworzyć przesyłkę w swojej obecności. Klienci zazwyczaj żądają otwarcia przesyłki bez żadnego powodu. Robią tak, ponieważ sklep w którym zakupili dany przedmiot, od sprawdzenia przy kurierze uzależnia samą gwarancję. Jeśli by się okazało, że zakupiony przedmiot jest uszkodzony, sklep może odmówić przyjęcia go z powrotem. Jest to oczywiście bezprawne. Żaden sklep nie ma prawa tak postępować. W prawie polskim jest wyraźnie napisane, że każdy konsument ma prawo zwrotu zakupionego towaru w przeciągu czternastu dni, bez zbędnego tłumaczenia się dlaczego tak robi.

A jeśli przesyłka jest uszkodzona?

Jeśli przesyłka jest uszkodzona, a jej zewnętrzne opakowanie – nie, wtedy klient ma prawo reklamować daną paczkę w firmie kurierskiej w przeciągu siedmiu dni od doręczenia. Jest więc czas na to, aby „przypilnować swoich spraw”. Nie trzeba napadać na kuriera i żądać otwarcia zawartości paczki. Należy pamiętać, że kurier ma prawo odmówić takiego żądania. Jest to oczywiście uzależnione od pojedynczego kuriera. Przypuśćmy, że chcemy wysłać naszą przesyłkę za granicę. Spodziewamy się, że nie będzie to tanie. Jednak najtańszy kurier za granicę może kosztować więcej, niż przy wysyłaniu przesyłki w kraju. Jeśli przesyłka jest wartościowa, trzeba ją dodatkowo ubezpieczyć. Odbiorca naszej przesyłki otrzymuje ją po kilku dniach i do tego jest ona uszkodzona. Już od odbiorcy zależy, co z tym fantem zrobi. Na pewno będzie ją reklamował, lub po prostu jej nie przyjmie. Przesyłka wraca do nas. Co robimy, jeśli kurier przywiezie nam paczkę, która ma uszkodzony karton? Poprosiły o jej otwarcie przy kurierze. Zazwyczaj w takich wypadkach kurier zgadza się na to, jednak trzeba pamiętać, że nie musi.

Sprawdź również najtańszy kurier

Nerwy nic nie pomogą

Nic nie da straszenie kuriera i żądanie otwarcia przesyłki. Kurier też ma swoje prawa i jeśli będziemy zbyt agresywni, po prostu sobie pójdzie. Można przecież spokojnie poprosić, a na pewno się zgodzi – jeśli oczywiście, ma na to czas. Przecież inne paczki czekają na doręczenie. Gdyby kurier chciał sprostać wszystkim żądaniom klientów, paczki musiałby rozwozić do późnych godzin nocnych. Nawet, jeśli zawartość przesyłki jest uszkodzona, cóż kurier może na to poradzić? I tak mamy wciąż siedem dni na reklamację. Korzystajmy ze swoich praw rozsądnie i szanujmy prawa innych. Wtedy będzie po prostu łatwiej żyć.

spacer

Odpowiedz