IMG_20171208_0012(0)

ORP Iskra

 

 

ORP „Iskra” to okręt szkolny Marynarki Wojennej RP. Statek został zaprojektowany przez znanego konstruktora żaglowców Zygmunta Chorenia i zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. W. Lenina w latach 1981-1982. Jest to drugi statek o tej nazwie—jego poprzednika wycofano ze służby po 60 latach.

Ponieważ żaglowiec sprawował się dobrze, pod koniec lat 80. XX wieku pojawił się pomysł wysłania go w rejs dookoła świata i wkrótce rozpoczęto przygotowania. W 1989 ro-ku ORP „Iskra” został zwycięzcą regat The Cutty Sark Tall Ships’ Races i wygrał nagrodę Cutty Sark Trophy. Dziesięć lat później w tych samych regatach otrzymał nagrodę Fair Play. W 1990 roku decyzją sekretarza generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych żaglowiec został wyróżniony Medalem w Służbie Pokoju.

W połowie lat 90. XX wieku nadarzyła się okazja, aby wcielić w życie dawny zamysł rejsu dookoła ziemi pod pretekstem uczestniczenia w Sail Indonesia’95 zorganizowanych z okazji obchodów 50-le-cia odzyskania niepodległości przez Indonezję. ORP „Iskra” wyruszył z Gdyni 18 kwietnia 1995 roku żegnany m.in. przez prezydenta Lecha Wałęsę. Trasa rejsu wiodła przez Hiszpanię, Republikę Zielonego Przylądka, Brazylię, Republikę Południowej Afryki, Mauritius, Indonezję, Australię, Nową Zelandię, Argentynę, Falklandy, Portugalię i Wielką Brytanię. Barkentyna wróciła do kraju 10 lutego 1996 roku jako jedyny polski statek wojskowy, który okrążył świat.

IMG_20171208_0012(0)

Żaglowiec ORP Iskra

DANE TECHNICZNE

Typ ożaglowania: barkentyna

Powierzchnia ożaglowania: 960 m’

Długość: 49 m

Materiał kadłuba: stal

Port macierzysty: Gdynia, Polska

spacer

Odpowiedz