Przyczyny pożarów łodzi mogą być naprawdę przeróżne – zaczynając od najzwyklejszego niedopałka po podpalenie. To ważny temat, bowiem jak się okazuje pożar zajął piątą pozycję wśród przyczyn strat w ubezpieczeniu morskim w latach ubiegłych. Większość tych pożarów zaczyna się w kilku bardzo specyficznych miejscach na pokładzie, a wiele z nich pochodzi z przedziału silnikowego, w którym paliwo i źródło zapłonu niosą wysoki poziom zagrożenia i prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru. Utrzymanie dobrego stanu łodzi, szczególnie w odniesieniu do układów elektrycznych i paliwowych, jest najlepszym sposobem na zapobieganie pożarom na pokładzie. Istnieje jednak kilka konkretnych obszarów, które prowadzą do większości pożarów, które najczęściej widać w dokumentach dotyczących roszczenia po pożarze. Jeśli każdy posiadacz łodzi zwróci uwagę na te kilka rzeczy, można zapobiec pożarom na pokładzie łodzi w większości przypadków!
W większości przypadków łódź pali się, gdy coś innego płonie w pobliżu – port, magazyn, dom, garaż, stodoła, dom sąsiada. W ponad 70 procentach przypadków to płonie port. Wysoki odsetek tych pożarów zaczyna się też na czyjejś łodzi. Oznacza to, że każdy właściciel łodzi jest odpowiedzialny za zapobieganie pożarom na pokładzie, nie tylko w celu zapewnienia bezpieczeństwa swojej łodzi, ale także w celu ochrony:
-ludzi
-innych łodzi
-mienia.
Silnik elektryczny
Wiązki przewodów i rozruszniki powodują nieproporcjonalną liczbę pożarów na łodziach o statusie powyżej 25 lat. Jeśli masz łódź vintage, a części w niej są oryginalne, rozważ ich wymianę. Większość starszych łodzi miała stosunkowo proste wiązki przewodów, więc jeśli producent nie jest już na rynku lub jakaś część nie jest już dostępna, dobry elektryk może na pewno coś na to poradzić.
Inne urządzenia prądu stałego
Podczas gdy luźne połączenia akumulatorów, przetarte kable i przestarzałe przełączniki mogą spowodować pożar na pokładzie, najczęstszą przyczyną pożarów spowodowanych przez akumulator jest błąd operatora np. łączenie kabli szeregowo, gdy powinny być równoległe. Jeśli odłączasz akumulator z jakiegokolwiek powodu, najpierw sfotografuj konfigurację za pomocą telefonu, oznacz przewody baterii i zaznacz dodatkowym wypustem (przyda się np czerwony lakier do paznokci) aby uniknąć szokujących doznań po ponownym podłączeniu. Na starszych łodziach regulator napięcia w sinikach zewnętrznych jest zdecydowanie najczęstszą przyczyną pożarów. Wskaźnik awaryjności zwiększa się wraz z wiekiem po 10 latach, więc jeśli twój silnik zaburtowy ma 15 lat lub więcej, zastąpienie regulatora może powstrzymać cię od pożaru.
AC elektryczne
Tutaj wchodzi kwestia klimatyzacji, mikrofal, grzejników elektrycznych takich jak Kominki elektryczne LED i innych urządzeń AC które są na pokładzie – oczywiście wszystkie one sprawiają, że życie na statku jest wygodniejsze i przyjemniejsze, ale także znacznie zwiększają ryzyko pożaru. Większość pożarów elektrycznych AC zaczyna się gdzieś pomiędzy cokołem a wlotem na ląd. Dlatego od dawna zaleca się stosowanie tylko kabli zasilających z odpowiednimi adapterami i zastępowanie ich przy pierwszych oznakach zużycia.