landscape-1802340_640

Sezonowy postój łódki – jak i gdzie ją trzymać?

Właściciele wszelkich jednostek pływających, zarówno żaglowych, jak i motorowych, mają możliwość spędzania wolnego czasu na wodzie, korzystania z uroków dalekich podróży i cieszenia się żeglarstwem. W naszych warunkach klimatycznych łodzie znajdują się jednak na wodzie w krótkim, trwającym kilka miesięcy sezonie. W pozostałych miesiącach konieczne jest właściwe zabezpieczenie łodzi na okres jesienno-zimowy.

W większości przypadków łodzie po sezonie wyciągane są na brzeg. Nie jest bowiem dobrym pomysłem zostawianie łódek na wodzie w czasie, gdy może zostać ona skuta lodem. Działa on wyjątkowo destrukcyjnie na kadłub i wszystkie elementy konstrukcyjne. Po wyjęciu lodzi na brzeg trzeba znaleźć dla niej odpowiednie miejsce do przechowywania. Niektórzy decydują się na stawianie łódek na drewnianych konstrukcjach i przykrywanie na zimę plandekami. To dobre rozwiązanie, jeśli nie dysponujemy żadnym hangarem, w którym łódka mogłaby bezpiecznie przezimować. Jeśli jednak mamy taką możliwość, dobrym rozwiązaniem jest jednak posiadanie hangaru – własnego lub wynajętego.

Łódki bezpieczne w hangarach

Trzymanie łodzi w hangarach i pomieszczeniach magazynowych to idealne rozwiązanie na sezon zimowy. Przede wszystkim, są one zabezpieczone przed negatywnym działaniem czynników atmosferycznych, które mogą je uszkadzać. Co więcej, łódź pod dachem daje możliwość prowadzenia wszelkich prac konserwacyjnych i naprawczych. Większość z nich wymaga suchego otoczenia, w którym dobrze będą wiązać wszystkie powłoki i środki, jakimi pokrywamy łodzie. W hangarze można przeprowadzać zarówno drobne prace naprawcze, jak i poważniejsze remonty całych konstrukcji. Warunki będą idealne do wszelkiego rodzaju prac, jakie są niezbędne, aby utrzymać łódkę w dobrym stanie i w nienaruszonej konstrukcji.

Jak dbać o hangar i jego konstrukcję?

Hangary i magazyny, w których trzymamy łodzie, to często pomieszczenia mocno nadgryzione zębem czasu, które najlepsze lata mają zdecydowanie za sobą. Mogą się w nich pojawiać różne nieszczelności, problemy z pokryciem dachowym czy fundamentami. Trzymanie łodzi w takim sypiącym się hangarze nie jest dobrym rozwiązaniem. Gdy konstrukcja grozi zawaleniem, jest realnym zagrożeniem zarówno dla trzymanych w niej łodzi, jak i znajdujących się pod dachem osób. Warto więc regularnie dbać także o konstrukcję hangaru, naprawiać wszystkie usterki, jakie pojawiają się w betonowych ścianach czy w innych elementach. W trakcie prac naprawczych sprawdzonym rozwiązaniem są kotwy chemiczne do betonu, które są łącznikami zdecydowanie bardziej sprawdzonym i solidnym niż wszelkie łączniki mechaniczne. Kotwy, kołki rozporowe i inne elementy do połączeń mechanicznych powodują działanie sporych sił we wnętrzu konstrukcji, a co za tym idzie – jej wewnętrzne uszkodzenie. Warto wiec stawiać na sprawdzone chemiczne materiały łączeniowe, dzięki którym prace naprawcze przebiegną szybko i sprawnie, a cały hangar i magazyn zachowa solidność, trwałość i wytrzymałość konstrukcji.

spacer

Odpowiedz