Żaglowiec „Dar Pomorza” został zbudowany w hamburskiej stoczni Blohm & Voss w 1909 roku jako statek szkolny o nazwie „Prinzess Eitel Friedrich”. Po zakończeniu II wojny światowej żaglowiec został przejęty przez Wielką Brytanię w ramach reparacji wojennych, a następnie sprzedano go do Francji, gdzie pod nazwą „Colbert” pływał z kadetami szkoły morskiej w Saint-Nazaire.
Ponieważ jednostka była już mocno zniszczona, a koszty remontu znaczne, w 1929 roku ponownie go sprzedano. Użytkownikiem fregaty tym razem została Akademia Morska w Gdyni. Nazwę jednostki zmieniono na „Dar Pomorza”, a w 1930 roku wyposażono ją w silnik pomocniczy. Co ciekawe, w pierwszą podróż pod polską banderą statek wyszedł pod nazwą „Pomerania”, która jednak została szybko zmieniona.
W latach 1934-1935 żaglowiec, zwany też Białą Fregatą, opłynął kulę ziemską drogą przez Kanał Panamski. W 1937 roku pokonał słynny przylądek Horn i tym samym stał się pierwszą polską jednostką, która tego dokonała. Okres II wojny światowej żaglowiec spędził w Sztokholmie, a po jej zakończeniu wrócił do Gdyni i wznowił służbę jako statek szkolny. W 1967 roku „Dar Pomorza” odbył podróż do Montrealu, gdzie wziął udział w targach Expo.
Od 1970 roku regularnie uczest-niczył w Operacji Żagiel (Cutty Sark Tall Ships’ Races), które wygrał w la-tach 1972 i 1980. Jest to pierwsza jednostka polska, która okrążyła świat. Ostatni rejs fregaty odbył się we wrześniu 1981 roku do Kotki w Finlandii. W sierpniu 1982 roku żaglowiec został wyłączony ze służby i oficjalnie zastąpiony przez „Dar Młodzieży”. Obecnie stoi w Gdyni jako statek muzeum.
DANE TECHNICZNE
Typ ożaglowania: fregata
Powierzchnia ożaglowania: 2100 m’
Długość: 93 m
Materiał kadłuba: stal
Port macierzysty: Gdynia, Polska