Żaglowiec „Capitan Miranda” został zbudowany w hiszpańskiej stoczni w Kadyksie i zwodowany 27 lipca 1930 roku. Jako jednostka hydrograficzna o napędzie mechanicznym, wyporności 552 tony i długości całkowitej 55 m zabierał na pokład 52 osoby. Na wyposażeniu statku znajdowało się działko 37 mm oraz karabin maszynowy.
Nazwa jachtu ma upamiętniać urugwajskiego oficera marynarki i hydrografa kapitana Francisca Prudencia Mirandę (1868-1925), który piastował m.in. funkcję profesora Akademii Marynarki Wojennej w Montevideo. W służbie marynarki wojennej szkuner pełnił funkcję statku badawczego, na którym wykonywano pomiary i prace kartograficzne u wybrzeży Urugwaju do 1976 roku, kiedy postanowiono wycofać go z użycia i oddać na złom.
Szczęśliwie kadłub uratowano i przekształcono w trzymasztowy szkuner. Prace stoczniowe trwały do 20 października 1978 roku i od tego czasu do dziś żaglowiec jest wykorzystywany jako statek szkolny. W 1987 roku „Capitan Miranda” opłynął kulę ziemską, stając się tym samym pierwszą jednostką pod banderą Urugwaju, która tego dokonała. Co ciekawe, podróż zajęła jedynie 355 dni, a więc mniej niż rok. Podczas rejsu statek odwiedził Sydney i wziął udział w uroczystościach z okazji 200-lecia Australii.
DANE TECHNICZNE
Typ ożaglowania: szkuner
Powierzchnia ożaglowania: 853,35 m’
Długość: 64 m
Materiał kadłuba: stal
Port macierzysty: Montevideo, Urugwaj
Witam,
Jestem zainteresowany kupnem gotowego modelu Capitan Miranda. W sierpniu 2009 będąc w Gdyni miałem okazję podziwiać ten okręt, który przybył do naszego portu z wizytą kurtuazyjną. Wykonałem wówczas kilka zdjęć prezentujących tę piękną jednostkę oraz jej załogę.