1974 roku stowarzyszenie Het Zeilend Schoolship (później przemianowane na Het Zeilend Zeeship), którego zadaniem jest popularyzacja żeglarstwa wśród holenderskiej młodzieży, zainicjowało budowę dwumasztowego szkunera o nazwie „Eendracht”, prekursora współczesnego statku o tej samej nazwie (nazwa po holendersku oznacza „zjednoczenie”). Budowa była w planach od początku istnienia fundacji, czyli od 1938 roku, ale działania wojenne uniemożliwiły realizację pomysłu.
Pierwszy szkuner był w użyciu przez 15 lat, po czym z uwagi na niewystarczający rozmiar zmienił armatora i został przechrzczony na „Johann Smidt”. Obecny „Eendracht” jest największym, bo trzymasztowym, szkunerem pod holenderską banderą. Został zbudowany w stoczni Damen i w 1989 roku oddany do służby jako statek szkolny.
Matką chrzestną jednostki jest królowa Beatrix. Funkcjonowanie statku opiera się w dużej mierze na fundacji rodziny Jaski, której przedstawiciele opiekują się nim od pokoleń. Stałą załogę żaglowca dobiera się spośród ochotników, co obniża koszty i otwiera pokład dla większej liczby młodych ludzi. Sezon zimowy „Eendracht” spędza zazwyczaj na południu Europy, a latem żegluje w rejonie Morza Północnego.
DANE TECHNICZNE
Typ ożaglowania: szkuner
Powierzchnia ożaglowania: 1033 m’
Długość: 59 m
Materiał kadłuba: stal
Port macierzysty: Rotterdam, Holandia