IMG_20171208_0010(0)

SV Generał Zaruski

 

 

Wi1938 roku generał Mariusz Zaruski z ramienia Ligi Morskiej Kolonialnej zamówił dla Polski serię jednostek żaglowych mających służyć edukacji morskiej młodzieży. Rok później w Szwecji ukończono budowę żaglowca opartego na planach statku szkolnego „Kaparen”.

Niestety, wybuch wojny pokrzyżował plany Zaruskiego — statek pozostał w Szwecji, gdzie pod nazwą „Kryssaren” był wykorzystywany przez Szwedzką Szkołę Żeglarską. Dopiero w 1946 roku jednostka przeszła w polskie ręce i otrzymała obecną nazwę dla uhonorowania inicjatora jej budowy. Po 1950 roku jako „Młoda Gwardia” żaglowiec odbył rejs do portów NRD. Trzy lata później został przejęty przez Ligę Obrony Kraju i przemianowany na „Mariusz Zaruski”. Pod taką nazwą w 1957 roku odbył rejs do Narwiku w towarzystwie „Zewu Morza”.

Do obecnej nazwy statek powrócił w 1969 roku. W 1975 roku popłynął w stronę Spitsbergenu i jako pierwszy polski jacht dotarł do polskiej stacji badawczej w Hornsundzie. Po wejściu na mieliznę pod Kopenhagą w 1977 roku rozpoczął się remont jednostki, który udało się dokończyć dopiero w 1982 roku.

„Zaruski” pływał głównie z młodzieżą, ale także z osobami niepełnosprawnymi. W 2003 roku nastąpiła utrata klasy PRS i wyłączenie jachtu z eksploatacji. Próby uratowania drewnianego statku kończyły się fiaskiem. Dopiero pod koniec 2008 roku przeszedł na własność miasta Gdańsk, gdzie był następnie odbudowywany. Uroczyste wodowanie odbyło się w 2011 roku.

IMG_20171208_0010

Żaglowiec SV Generał Zaruski

DANE TECHNICZNE

Typ ożaglowania: kecz gaflowy

Powierzchnia ożaglowania: 327 m’

Długość: 25,3 m

Materiał kadłuba: drewno

Port macierzysty: Gdańsk, Polska

spacer

Odpowiedz