Wytrzymały żaglowiec „Gulden Leeuw”, zbudowany w 1937 roku, powstał na potrzeby duńskiego ministerstwa rolnictwa i rybołówstwa jako statek badawczy do żeglugi oceanicznej z klasą lodową.
Pierwotnie, ochrzczony imieniem „DANA”, był statkiem pozbawionym żagli, o napędzie mechanicznym. Przez dwa lata służby dla rządu pływał po wodach duńskich i międzynarodowych, a także służył do celów badawczych jako platforma do badań oceanograficznych i biologicznych.
W 1980 roku jednostka zmieniła właściciela — nowym armatorem została firma Bertra International, która przez kolejne cztery lata eksploatowała statek pod nazwą „DANA Researcher”. Wraz z kolejną sprzedażą w 1984 roku jednostka zmieniła przeznaczenie i stała się statkiem zaopatrującym platformy wiertnicze.
Następna zmiana właściciela w 2000 roku zbliżyła profil statku do obecnego — jako statek Danish Nyborg Nautical College o nazwie „DANA Nyborg” rozpoczął pracę szkoleniową i stał się kolebką wielu duńskich marynarzy.
Dopiero w 2007 roku po przejściu w ręce firmy P&T Charters do wysłużonego kadłuba dodano maszty oraz żagle, tworząc w ten sposób szybki i dzielny szkuner. „Gulden Leeuw” jest stałym gościem dużych imprez żeglarskich i oferuje zarówno rejsy szkoleniowe, jak i luksusowe czartery.
DANE TECHNICZNE
Typ ożaglowania: szkuner marslowy
Powierzchnia ożaglowania: 1400 m’
Długość: 70,1 m
Materiał kadłuba: stal
Port macierzysty: Kampen, Holandia