Wodowanie: 1931 r
Stocznia:Neapol, Włochy
Armator: Akademia Morska, Włochy
Bandera: włoska
Ożaglowanie: pełnorejowiec
Typ: statek szkolny
Materiał: stal
Długość: 100,6 m
Szerokość: 15, 5 m
Zanurzenie: 7,2 m
Wyporność: 4146 ton
Powierzchnia żagli: 2580 m2
Napęd pomocniczy: 2 x 1500 KM Fiat
Załoga: 372 osoby
Sposób użytkowania: statek szkolny
Amerigo Vespucci”, jeden z największych pływających obecnie statków szkolnych, został nazwany na cześć żyjącego w latach 1454-1512 florentyńskiego kartografa, który sporządził pierwsze mapy kontynentu odkrytego przez Krzysztofa Kolumba i podpisał je swym imieniem, od którego ukuto później nazwę Nowego Świata – Ameryka. Na żaglowcu praktykują kandydaci na oficerów studiujący w Akademii Morskiej Włoskiej Marynarki Wojennej w Livorno. Bliźniaczy statek – „Cristoforo Colombo” – został w 1949 r. przekazany w ramach reparacji. wojennych ZSRR. Dowództwo sowieckiej marynarki wojennej przemianowało go na „Dunaj” i wykorzystywało jako żaglowiec szkolny pływający po Morzu Czarnym do 1963 r. Osiem lat później wyeksploatowaną jednostkę pocięto na złom w Odessie.
Ze swymi trzema pokładami, długim bukszprytem ze stengą bukszprytową, galerią rufową, złoconym aflastonem (galionem), zdobieniami burtowymi i mnóstwem błyszczących metalowych elementów „Amerigo Vespucci” przypomina żaglowce liniowe z pomocniczymi silnikami parowymi pływające po morzach w latach 50. i 60. XIX w. Ma jednak iluminatory zamiast ambrazur oraz elegancki pokład otwarty, wykonany z drewna tekowego, niczym na luksusowych jachtach. Niedawno zbudowano na śródokręciu sterówkę ze szklanym dachem. Znajdujące się w niej koło sterowe wprawdzie zachowało tradycyjny wygląd, ale za jego pomocą uruchamia się supernowoczesny, elektrohydrauliczny układ sterowania.
Gdy statek płynie pod żaglami, używa się zwykłego, masywnego, poczwórnego koła sterowego, umieszczonego na rufie, które może być obsługiwane nawet przez ośmiu załogantów. Podwójny napęd, raczej niespotykany na innych wielkich żaglowcach, to bliźniacze silniki Diesla o mocy 1500 KM, napędzające dwa alternatory zasilające elektryczny silnik sprzężony z pojedynczą czterołopatową śrubą okrętową. „Amerigo Vespucci” to pływająca sala wykładowa, gdzie studenci poznają tajniki wiedzy żeglarskiej i marynarskiej musztry.
Ponadto statek pełni funkcje ambasadora Włoch podczas wizyt w zagranicznych portach. Ożaglowanie, omasztowanie i takielunek są jak najbardziej tradycyjne. Żaglowiec jest doskonale utrzymany: lśnią wypolerowane mosiężne elementy, fały są zawsze starannie zbuchtowane (ułożone w specjalny zwój). W portach można podziwiać kadetów w doskonale skrojonych i odprasowanych mundurach, w białych czapkach i rękawiczkach, jak na wyścigi wspinają się na maszty, by za chwilę stanąć w równych szeregach na rejach. Przed wyruszeniem w rejs długo ćwiczą, na terenie akademii w Livorno, gdzie zainstalowano wszystkie naturalnej wielkości elementy omasztowania, ożaglowania i takielunku pełnorejowców.
„Amerigo Vespucci” bazuje w porcie La Spezia i prawie co roku w czerwcu wyrusza stamtąd w krótki rejs ćwiczebny, przeznaczony tylko dla stałej załogi. Później, w tym samym miesiącu, już po zakończeniu roku akademickiego wchodzą na pokład kadeci po pierwszym roku studiów, którzy odbywają trzymiesięczny rejs po Atlantyku, Morzu Północnym, a czasem także po Bałtyku.
Ze względu na opór czołowy wysokich burt oraz dużą szerokość i wyporność „Amerigo Vespucci” nie osiąga znacznych prędkości, szczególnie gdy płynie pod wiatr, dlatego rzadko współzawodniczy w regatach, jednak zazwyczaj bierze udział w zlotach żaglowców i innych imprezach organizowanych w ramach Operacji Żagiel. W 2000 r. uczestniczył w Tall Ships Races, w serii wyścigów na trasach Genua-Kadyks, Kadyks-Bermudy i Boston-Halifax. Zajął wówczas drugie miejsce w swojej klasie i trzecie w ogólnej klasyfikacji po skorygowaniu (z odpowiednim wyrównaniem) czasów osiągniętych na etapie transatlantyckim. Statek często odbywa dłuższe rejsy, by wziąć udział w uroczystych paradach wielkich żaglowców.
Uczestniczył m.in. w pokazach zorganizowanych w ramach Operacji Żagiel w 1976 r., dla upamiętnienia 200-lecia uchwalenia Deklaracji niepodległości Stanów Zjednoczonych, w 1992 r., dla uczczenia 500-lecia pierwszej wyprawy Kolumba do Ameryki, oraz w 2000 r., z okazji końca XX w. i rozpoczęcia nowego stulecia. „Amerigo Vespucci” wielokrotnie przemierzał Atlantyk i zawijał do portów w Ameryce Południowej. Nie zabrakło go również na różnych imprezach w Europie, organizowanych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Szkolnych Statków Żaglowych.