Wodowanie: 1980 rok
Stocznia: Stocznia Gdańska im. Lenina
Armator: Akademia Morska w Gdyni
Bandera: polska
Ożaglowanie: pełnorejowiec
Typ: statek szkolny
Materiał: stal
Długość: 108,8 m
Szerokość: 14 m
Zanurzenie: 6,37 m
Wyporność:2496 t
Powierzchnia żagli: 3015 m2
Napęd pomocniczy: 2 x 750 KM Cegielski – Sulzer
Załoga: 194 osoby
Sposób użytkowania: statek szkolny
Miejsce DARU POMORZA zajął DAR MŁODZIEŻY, nazwany tak, ponieważ jego budowę sfinansowano częściowo ze składek społecznych- między innymi organizacji młodzieżowych. DAR MŁODZIEŻY należy do nowej generacji pełnorejowych statków szkolnych, z wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami, nietypowymi dla takich jednostek. Wszystkie reje są umocowane na stałej wysokości. Jednolite maszty wykonano ze stalowych rur stożkowych. Marsy (platformy na masztach) nie mają najczęściej spotykanego kształtu litery D lecz są trójkątne. Podwyższone pokłady dziobowy i rufowy są połączone, dzięki czemu powstał dodatkowy pokład mieszkalny. Na tej dużej przestrzeni kadeci jedzą, uczą się, a w nocy śpią na rozwieszonych hamakach. Rufa żaglowca kończy się płaską, czworoboczną pawężą z okienkami. DAR MŁODZIEŻY wyposażony jest w wieloobręczowe koło sterowe, dzięki czemu może je obsługiwać równocześnie kilka szkolących się osób. Aflaston (galion) przedstawia kotwicę oplecioną liną tworzącą inicjały SM- Szkoła Morska (obecnie Akademia Morska w Gdyni). DAR MŁODZIEŻY został zbudowany w 1980 roku w stoczni Gdańskiej im. Lenina, gdzie dokładnie w tym samym czasie narodził się ruch Solidarność.
Chciałbym się wybrać na taki rejs żaglowcem. Póki co moje plany to liceum sportowe w Łodzi a potem kto wie? Może zostanę żeglarzem 🙂