Kruzensztern to ostatni z wielkich rejowców zaprojektowanych w celu transportu ładunków wokół przylądka Horn- łabędzi śpiew epoki konstruowania towarowych statków żaglowych. Zbudowano go w stoczni w Wesermunde w Niemczech, a zwodowano 24 czerwca 1926 roku jako “Paduę” (flotylla P-liniowców). Padua nie miała silnika Diesla jako napędu pomocniczego- była typowym barkiem transportującym towary, który odbywał rejsy przez Atlantyk, opływając przylądek Horn. Różniła się od innych takich żaglowców tym, że miała na śródokręciu wysepkę (pokładówkę, sięgającą od burty do burty) przeznaczoną dla 40 młodych kadetów- praktykantów. Piętnasta transatlantycka wyprawa żaglowca okazała się jego ostatnim rejsem w charakterze statku handlowego (1938 rok). Podczas II wojny światowej żaglowiec zakotwiczony był najpierw we Flensburgu, a następnie w Hamburgu.W styczniu 1946 roku stał się zdobyczą wojenną marynarki sowieckiej- nadano mu wówczas nazwę Kruzensztern, na cześć rosyjskiego admirała, podróżnika i oceanografa- Iwana Fiodorowicza Kruzenszterna- pierwszego obywatela Rosji, który dwukrotnie opłynął ziemię. Kruzensztern i Towariszcz jako pierwsze w historii żaglowce pod rosyjską banderą wzięły udział w Tall Ships Races. W 1992 roku Kruzensztern przeszedł pod zarząd Akademii Morskiej w Kaliningradzie. Nadal jest statkiem szkolnym dla przyszłych marynarzy i oficerów floty rybackiej.
Wodowanie: 1926 rok
Stocznia: Wesermunde, Niemcy
Armator: Akademia Morska Kaliningrad, Rosja
Bandera: rosyjska
Ożaglowanie: bark, czteromasztowy
Typ: żaglowiec handlowy, żaglowiec szkolny
Materiał: stal
Długość: 114,5 metra
Szerokość: 14,05 metra
Zanurzenie: 7,17 metra
Wyporność: 5725 ton
Powierzchnia żagli: 3655 m2
Napęd pomocniczy: 2 x 800 km Russky, napęd dwuśrubowy
Załoga: 228 osób
Sposób użytkowania: statek szkolny floty rybackiej