Wodowanie: 1956 rok
Stocznia: stocznia argentyńskiej marynarki wojennej
Armator: argentyńska marynarka wojenna
Bandera: argentyńska
Ożaglowanie: pełnorejowiec
Typ: statek szkolny
Materiał: stal
Długość: 103,7 m
Szerokość: 14,31 m
Zanurzenie: 6,64 m
Wyporność: 3765 ton
Powierzchnia żagli: 2652 m2
Napęd pomocniczy: 2 x 1200 KM sulzer
Załoga: 263 osoby
Sposób użytkowania: statek szkolny
Pierwszym statkiem szkolnym argentyńskiej marynarki wojennej był GENERAL BROWN – żaglowiec z pomocniczym silnijiem parowym. Dwa lata później zastąpił go URUGUAY – kanonierka z ożaglowaniem typowym dla barku. Od 1883 do 1891 roku żaglowcem szkolnym argentyńskiej marynarki była korweta rejowa LA ARGENTINA, także z pomocniczym silnikiem parowym. W 1898 roku zastąpiono ją żaglowcem tego samego typu noszącym nazwę PRESIDENTE SARMIENTO. Piąty argentyński żaglowiec szkolny LIBERTAD zwodowano 30 maja 1956 roku w stoczni Rio Santiago koło Buenos Aires. Charakterystycznym elementem konstrukcyjnym statku jest równopoziomowy, lekki pokład górny, sięgający od pokładu dziobowego aż po pokład rufówki, zwany spardekiem. Takie rozwiązanie pojawiło się później na DARZE MŁODZIEŻY. Zgodnie z projektem LIBERTAD miał być czteromasztowym barkiem lecz o zmianie planów zadecydowało zatonięcie niemieckiego żaglowca PAMIR (w 1957 roku został zatopiony przez huragan Carrie). Powstał więc trójmasztowy pełnorejowiec.