CCF20140103_00030 (Kopiowanie)

Żaglowiec szkolny POGORIA – Polska

CCF20140103_00030 (Kopiowanie)

 

Wodowanie: 1980 r

Stocznia: Stocznia Gdańska im. Lenina

Armator: Polskie Stowarzyszenie Szkolenia Pod Żaglami, Gdynia

Bandera: polska

Ożaglowanie: barkentyna

Typ: statek szkolny

Materiał: stal

Długość: 46,8 m

Szerokość: 8 m

Zanurzenie: 3,7 m

Wyporność: 342 t

Powierzchnia żagli: 1050 m2

Napęd pomocniczy: 310 KM Wola Warszawa

Załoga: 50 osób

Sposób użytkowania: statek szkolny

 

 

Każdy kraj mający morskie tradycje posiadał przynajmniej jeden żaglowiec floty wojennej, który służył kadetom z oficerskich szkół morskich oraz pełnił funkcję okrętu flagowego. Taki żaglowiec składał w zagranicznych portach wizyty, traktowane jako oficjalne misje dyplomatyczne. Dlatego musiał wyglądać pięknie i okazale. Dzisiejsze praktyki na żaglowcach różnią się bardzo od tych z przeszłości, kiedy to marynarze musieli się wspinać na reje bez zabezpieczenia, nie zważając na gwałtowne szarpnięcia olinowania i kołysanie się statku. Obowiązywała stara, żeglarska zasada- jedną rękę mam dla siebie a drugą dla statku. Warunki na dzisiejszych żaglowcach są nieporównywalne z tymi jakie panowały w 19 wieku. Kary cielesne zostały zniesione, nadal jednak trzeba natychmiast i dokładnie wykonywać rozkazy. Marynarze śpią jeszcze czasami w hamakach, ale warunki higieniczne w kubryku są idealne. Szkorbut został całkowicie wyeliminowany a załoga może liczyć na dobrą i fachową opiekę medyczną. Obecnie szkolne statki żaglowe wchodzą w skład marynarek wojennych i handlowych biorąc udział w zlotach i regatach organizowanych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Szkolnych Statków Żaglowych. Polskie, znane na całym świecie żaglowce szkolne to: Dar Pomorza, Iskra, Kapitan Głowacki, Pogoria i Zawisza Czarny.

Dzięki pomocy kapitana Krzysztofa Baranowskiego, Telewizja Polska podjęła decyzję o sfinansowaniu budowy nowego szkolnego żaglowca. Projekt barkentyny POGORIA wykonał polski konstruktor, a jednocześnie kapitan jachtowy, zdobywca przylądka Horn, inżynier Zugmunt Choreń. Niedługo potem zaprojektował swój drugi jacht- DAR MŁODZIEŻY. POGORIA miała się trzymać ostro do wiatru i rozwijać dużą prędkość. Cel udało się osiągnąć. POGORIA zapoczątkowała serię niemal bliźniaczych żaglowców. W 1982 roku zwodowano statek szkolny polskiej marynarki wojennej ISKRA, a dwa lata później bułgarską jednostkę szkolną KALIAKRA – obydwa z ożaglowaniem typu barkentyna. W 1985 roku powstał statek badawczy Polskiej Akademii Nauk OCEANIA, z podobnym kadłubem lecz z eksperymentalnym ożaglowaniem parawanowym. Przez kilka lat POGORIA realizowała opracowany w Polsce program Szkoła pod Żaglami, przeznaczony dla uczniów szkół średnich, polegający na łączeniu normalnych lekcji z nauczaniem sztuki żeglarskiej. Trasa tego długiego rejsu prowadziła z Morza Śródziemnego przez Kanał Sueski na Morze Czerwone, następnie do Bombaju i Kolombo, potem przez Ocean Indujski na Seszele, a stamtąd do Kapsztadu i dalej, wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Zalogowano się jako adam. Wylogować się?  

CCF20140103_00030 (Kopiowanie)

spacer

Odpowiedz