CCF20140103_00002

Żaglowiec szkolny ROYAL CLIPPER – Belgia

CCF20140103_00002

 Royal Clipper jest obecnie największym pełnorejowcem na świecie. Ma kadłub o 11 metrów dłuższy niż SIEDOW i jest trzecim statkiem należącym do agencji turystycznej Mikaela Krafta. Inspiracją dla konstruktorów żaglowca był legendarny pięciomasztowy pełnorejowiec PREUSSEN, wchodzący w skład słynnej floty Ferdinanda Laeisza z Hamburga. Kadłub statku zbudowano w Stoczni Gdańskiej w latach 80. XX wieku. Planowano wtedy skonstruowanie polskiego żaglowca wycieczkowego GWAREK, jednak projekt nie został zrealizowany i w 1998 roku agencja Mikaela Krafta kupiła kadłub i zleciła Stoczni Gdańskiej jego przedłużenie. Następnie odholowano go do Holandii i tam wykonano resztę prac. Żaglowiec ROYAL CLIPPER ma łącznie aż 42 żagle w tym 26 rejowych. Podczas budowy wykorzystano specjalistyczną wiedzę i doświadczenia w budowaniu barkentyn. Do obsługi żaglowca PREUSSEN potrzeba było 60 marynarzy, na ROYAL CLIPPER pracuje ich 20- reszta to oficerowie i personel hotelowy. Statek osiąga prędkość 20 węzłów, płynąc pod żaglami, a 13 węzłów, gdy używa jako napędu tylko silnika. We wnętrzu kadłuba znajduje się przechodzące przez trzy pokłady(w pionie) wysokie atrium, przykryte z góry przezroczystym dnem największego z trzech basenów na ROYAL CLIPPER. Na żaglowcu są dwa luksusowe apartamenty zewnętrzne o powierzchni 33 m2 każdy, 14 podobnych, lecz o połowę mniejszych apartamentów zewnętrznych z osobnymi werandami, dwie luksusowe kabiny pokładowe oraz 96 kabin dwuosobowych. Wszystkie mają osobne, wykładane marmurem łazienki, radia, telewizory, telefony satelitarne, sejfy oraz klimatyzację. Pasażerom, którzy zdecydują się wspiąć na marsy masztów, dostarcza się specjalnymi windami drinki przygotowywane przez barmanów na pokładzie. Żaglowiec ROYAL CLIPPER odbywa tygodniowe rejsy, wyruszając latem z Cannes we Francji na Morze Śródziemne, a zimą z Bridgetown na Barbadosie na Morze Karaibskie.

CCF20140103_00003

 

Wodowanie: 2000 rok

Stocznia: Stocznia Gdańska (kadłub), stocznia Merwede k. Rotterdanu w Holandii (wykończenie)

Armator: Star Clippers  Ltd, Monako

Bandera: luksemburska (port macierzysty- Antwerpia, Belgia)

Ożaglowanie: pięciomasztowy pełnorejowiec

Typ: pasażerski żaglowiec wycieczkowy

Materiał: stal

Długość: 133, 8 m

Szerokość: 16,40 m

Zanurzenie: 5,64 m

Wyporność: 4160 t

Powierzchnia żagli: 5050 m2

Napęd pomocniczy: 2 x 2500 KM Caterpillar, 500 KM ster strumieniowy

Załoga: 328 osób ( 100- załoga, 228- pasażerowie )

Sposób użytkowania: rejsy wycieczkowe

 

 

 

 

spacer

Jeden komentarz do wpisu “Żaglowiec szkolny ROYAL CLIPPER – Belgia

  1. Roman Nowak

    Szkoda, że takich żaglowców już się nie buduje. Chętnie bym się przepłynął w rejs takim cudeńkiem.

Odpowiedz