business-3080799_960_720

Nisza w sprzedaży internetowej

Szukając pomysłu na biznes w sieci, dobrze jest poszukać sobie odpowiedniej niszy, a więc takiego obszaru działalności, który byłby wyspecjalizowany w dziedzinie w której inne firmy dostatecznie się nie wyspecjalizowały,  lub takich firm jest niewiele w stosunku do istniejącego popytu.

Biznes w sieci pod tym względem rządzi się nieco innymi prawami, od konwencjonalnych działalności. Dla przykładu, poszukując niszy w zakresie sklepu stacjonarnego, musimy uwzględnić najbliższe otoczenie, a więc liczbę potencjalnych klientów i podobnych firm znajdujących się (w najlepszym przypadku) – w promieniu kilku kilometrów. Przykładem takiej niszy w przypadku działalności konwencjonalnej może być np. sklep rybny lub sklep z częściami samochodowymi. Można powiedzieć, iż w typowych warunkach, miejscowość o wielkości 10-20 tys. mieszkańców, to wystarczający rynek zbytu dla tego typu działalności, oczywiście o ile ktoś inny nie rozwinął się już z tego typu biznesem. W takich okolicznościach mogło by nam być ciężko skutecznie wejść na rynek.

W przypadku działalności internetowej, poszukując niszy – mamy większe pole manewru. Przede wszystkim geograficzna lokalizacja sklepu nie odgrywa tu znaczącej roli, gdyż uruchamiając sklep w najmniejszej nawet miejscowości, mamy szanse dotrzeć do klienta na całym świecie. (W artykule tym pomijam całościowo kwestie marketingu – gdyż uruchomienie sklepu internetowego z niszowym asortymentem to jedno, a umiejętność skutecznego dotarcia do grupy osób zainteresowanych tym niszowym asortymentem – to już zupełnie inna kwestia. W przypadku wyspecjalizowanej sprzedaży strona sklepu uzyskuje jednak jednolity „content”, co znacznie ułatwia optymalizację i pozycjonowanie strony).

Należy jednak podkreślić, iż w przypadku handlu internetowego – można się pokusić od głębszą specjalizację. O ile w sprzedaży stacjonarnej specjalizacją może być po prostu sprzedaż części samochodowych, to w sieci można taka sprzedaż zawęzić np. wyłącznie do tłumików samochodowych lub zderzaków.  Jeżeli chcielibyśmy uruchomić internetowy sklep ze sprzętem żeglarskim, to taką specjalizacją mogą być np. wyłącznie liny i bloczki. Po co się specjalizować? Odpowiedź jest prosta. Internauta poszukujący konkretnej rzeczy, chce trafić w miejsce w której znajdzie ową rzecz w każdej możliwej opcji, tak by mógł wybrać odpowiedni produkt mając pewność, iż na danej stronie są dostępna jest większość opcji które mogły by go zainteresować. Wyobraźmy sobie sytuację, iż dana osoba chce kupić w sieci obuwie. Zwykle jej poszukiwania nie zakończą się na stronie sklepu, w którym asortyment będzie tworzony przez 20 modeli obuwia, 20 modeli kurtek i 20 modeli spodni.  Z punktu widzenia tego internauty, bardziej atrakcyjny będzie sklep, w którym znajdzie 60 modeli obuwia, gdyż w omawianym przypadku interesuje go zakup butów. Zwykle osoby dokonujące zakupów w sieci, są celowe w poszukiwaniu produktów.  Oznacza to, że najpierw podejmują decyzję, iż chcą kupić rzecz danego typu, a później poszukują interesującej ich opcji. Stosunkowo rzadko się zdarza, aby osoba kupująca buty, w trakcie jednej sesji zakupowej w tym samym sklepie dobierała do tego spodnie, kurtkę itp. Zwykle w koszyku wylądują jedynie buty + ewentualne akcesoria (impregnat, sznurówki, wkładki itp.). Oczywiście takie sytuacje również się zdarzają, szczególnie w przypadku, gdy dany sklep tworzy całe kolekcje odzieżowe,  jest to jednak rzadkość.

Wybierając dla swojego sklepu niszę, stajemy się „specjalistą wąskiej dziedziny”a internauta z pewnością to doceni. Jest to szczególnie ważne w przypadku gdy nie posiadamy dużego kapitału na uruchomienie firmy (np. podejmując działalność w oparciu o dotacje z Urzędu Pracy). W tym przypadku zatowarowanie sklepu będzie raczej skromne. Lepiej więc stworzyć porządny wybór produktów w jedne kategorii, niż przygotować wiele kategorii produktowych – umieszczając w każdej po 1-2 produkty.

Rzecz jasna w biznesie nie ma złotej recepty, która sprawdzi się w każdej sytuacji. Chodzi o pewien sposób myślenia. Mam nadzieję, że powyższy artykuł w sposób zrozumiały ukazał korzyści, jakie w e-commerce da nam specjalizacja. Potrzebujesz więcej informacji? Zobacz wzór biznes planu dla sklepu internetowego

 

 

 

spacer

Odpowiedz