Karawela była typowym statkiem morskim w XV i XVI wieku. Krótka, szeroka, z dużą nadbudówką na rufie i mniejszą dziobówką, była jednym z najważniejszych typów żaglowca, jakie kiedykolwiek zbudowano. Od 1440 roku karawele pojawiły się na Atlantyku, Morzu Śródziemnym, w Europie i wszędzie tam znalazły uznanie. Szczyt popularności karaweli trwał przez blisko sto lat, aż do roku 1530, kiedy zaczęła być wypierana przez lżejsze statki. Najstarsze karawele iberyjskie pochodzą z XIII wieku. Karawela zaczęła być wykorzystywana do wypraw geograficznych w latach 1420 – 1440. Pomiędzy rokiem 1440 a śmiercią portugalskiego księcia Henryka Żeglarza w roku 1460 na południowym Atlantyku pływało już ponad 80 karawel. Główną przewagą karaweli nad jej poprzednikami – barkiem i barinelą, była jej większa prędkość i zwinność oraz mniejsze zanurzenie. Karawela mogła płynąć ostrzej do wiatru, a jej niskie burty redukowały odchylenie i zawietrzność. Miała też stewę rufową już wówczas, gdy barki śródziemnomorskie używały wioseł sterowych. Ograniczenia karaweli łacińskiej stały się oczywiste około roku 1480 i zostały wyeliminowane w portugalskim udoskonaleniu z XVI wieku, kiedy skonstruowano statek z dwoma rejowymi żaglami na pochylonym do przodu fokmaszcie i ożaglowaniem łacińskim na pozostałych trzech masztach.

Karawela Nina
Karawel używano głównie do połowów i handlu lub jako okrętów eskortowych i patrolowych w okresach napięć. Od 1500 roku karawele portugalskie przeniosły się na południowy zachód, na łowiska dorszy u wybrzeży Nowej Fundlandii. Karawele były też środkami transportu w handlu sztabkami złota i srebra, niewolnikami, przyprawami i cukrem. W drugiej połowie XV wieku karawelę postrzegano już jako istotny element wyposażenia wojennego. Na początku XVI wieku karawela zaczęła odchodzić w zapomnienie. Znaczenia zaczęły nabierać większe statki, takie jak galeon.

Karawela Nina

Karawela Nina

Karawela Nina
- Modele żaglowców karawela Nina
- Modele żaglowców Nina
- Modele żaglowców
- Modele żaglowców Nina
- Karawela Nina
- Karawela Nina
Skala: 1:72
Wymiary modelu:
- długość: 50 cm
- szerokość: 18 cm
- wysokość: 39 cm
Szkoda, że nie ma statków z Polski, które zabrały by nas do Bułgarii morzem 🙂 No ale dobrze, że przynajmniej są autobusy (np. tu https://www.europol.com.pl/bulgaria). Wybieram się tam za rok.
Ciekawe te bloczki w modelu Niny.