Technologia LED rozwija się szybko od momentu jej pierwszego opracowania 50 lat temu, a najnowsze typy mogą potencjalnie zaoszczędzić znaczną ilość energii zużywanej przez akumulator, zużywając zaledwie 10-20 procent energii potrzebnej w przypadku tradycyjnych żarówek. Oferują również bardzo znaczącą oszczędność w porównaniu do świetlówek.
Zalety LED na statkach
Korzyści płynące z tego dla wielu mniejszych łodzi żaglowych są natychmiast widoczne – nawet w Polsce – łódź bez urządzenia do ładowania innego niż panel słoneczny może teraz realistycznie uruchamiać światła nawigacyjne i wewnętrzne bez żadnego innego wkładu. Podobnie, gdy pływało się na morzu na większych jachtach żaglowych, był czas, w którym zastanawiał się, czy akumulator będzie świecił przez noc, często nie dając spokoju myślom kapitana. Jednak w przypadku diod LED, które wykorzystują tylko niewielki procent pojemności baterii statku, nie stanowi to problemu, a co więcej – wnętrze statku można sobie nawet dzisiaj pięknie przystroić takimi iluminacjami, decydując się na https://boxlab.pl/lampy-do-salonu .
Nawet większe jachty wyposażone w generatory i teoretycznie prawie nieograniczoną moc elektryczną mogą skorzystać z instalowania diod LED – takie statki są zwykle wyposażone w ogromną ilość oświetlenia wewnętrznego. Powtarzanie tego w całej łodzi przełoży się też na znacznie krótszy czas przy uruchomionym generatorze i pomoże obniżyć temperaturę w kabinie w śródziemnomorskim lecie.
Kolejną teoretyczną korzyścią jest dłuższa żywotność – niektóre modele zużywają 50 000 godzin, chociaż w praktyce niektóre z wczesnych morskich świateł nawigacyjnych wykazywały wyższy poziom przedwczesnej awarii niż można by się tego spodziewać. Problemy te prawdopodobnie zostaną jednak rozwiązane w miarę dojrzewania technologii w tym obszarze. Zresztą wystarczy spojrzeć na bardzo solidne projekty dostępne tutaj: https://boxlab.pl/zyrandol-do-salonu .
Wady oświetlenia LED
Podczas gdy tradycyjna żarówka ma bardzo niską technologię – jest to po prostu kawałek drutu, który świeci, gdy przepływa wystarczająca ilość prądu, światła LED są złożonymi komponentami ze zintegrowaną elektroniką. Oznacza to, że nie wszystkie będą działały efektywnie przy zmiennych napięciach obserwowanych na pokładzie łodzi: nominalnie 12 V układ elektryczny może wzrosnąć do 16 V, gdy akumulatory są ładowane przez silnik lub ładowarki z brzegu, i może zmniejszyć się znacznie poniżej 12 V, jeśli akumulatory są rozładowane.
Jedną z ostatnich zmian, która znacznie zmieniła estetyczną opłacalność oświetlenia wnętrza za pomocą diod LED, jest obecnie powszechna dostępność oświetlenia „ciepłej bieli”. Wcześniej „białe” diody LED wytwarzały ostre niebieskawe światło, a nie pocieszający i relaksujący ciepły blask, który podkreśla przyjemności życia na pokładzie. Niektórym udało się to obejść, łącząc stare i nowe technologie – stosując lampę olejową w połączeniu z oświetleniem LED. Ciepłe białe światła wytwarzają również stosunkowo prawdziwe kolory, gdy są używane za czerwoną lub zieloną soczewką do świateł nawigacyjnych, natomiast zimna biała dioda LED może być używana do białych świateł rufowych, parowych i kotwicznych.
Cześć, czy ktoś z Was kupował kiedyś dla siebie sprzęt komputerowy w skup elektroniki? Czy takie skupy prowadzą Waszym zdaniem również sprzedaż czy nastawione są tylko na skup na części?