- Ok. 1450
- – Welin
- – Ok. 240 x 240 cm
- – Museo Correr, Wenecja, Włochy
Monumentalna mappa mundi Fra Mauro jest jednym z najpiękniejszych i najważniejszych dzieł w historii kartografii. Powstała w klasztorze na weneckiej wyspie Murano. Przedstawia najpełniejszy znany w połowie XV w. obraz kosmosu i chrześcijańską wizję świata rozpowszechnianą we wczesnym renesansie. Jednocześnie zapowiada schyłek średniowiecznych mappae mundi, których zadaniem było nauczanie geografii biblijnej.
Fra Mauro wyraźnie starał się wykorzystać najnowsze techniki sporządzania map i uwzględnić najświeższe odkrycia, nawet jeśli zaprzeczały one poglądom klasycznej i chrześcijańskiej geografii. Chociaż Ziemia została wpisana przez Fra Mauro w tradycyjną formę koła, należy ją tu rozumieć jako element szerszej wizji kosmologicznej, ujętej w ramy kwadratu i obejmującej również raj i kosmos (ukazany w postaci trzech diagramów astronomicznych).
Jedną z cech wyróżniających tę mapę jest jej orientacja południowa, czyli odrzucenie orientacji północnej, stosowanej już przez Ptolemeusza oraz wschodniej, charakterystycznej dla średniowiecznych mappae mundi. Podobnie — wbrew tym ostatnim — Jerozolimę przesunięto z centrum świata na jego obrzeże, a południową Afrykę przedstawiono tak, jakby można ją było opłynąć — mimo że Portugalczycy jako pierwsi Europejczycy okrążyli Przylądek Dobrej Nadziei dopiero w 1488 r.
Na mapie zamieszczono 3000 napisów podających m.in. najświeższe wiadomości zaczerpnięte z relacji ludzi podróżujących do Afryki i Azji. Zawierają one mnóstwo często bardzo szczegółowych informacji na temat obu tych kontynentów, np. najstarszy sporządzony przez kartografa z Zachodu opis Japonii. Do wykonania tej mapy wybrano najdelikatniejszy welin i użyto najlepszych znanych pigmentów oraz złota. Nad mapą oprócz Fra Mauro pracował duży zespół kartografów, artystów i kopistów.
Tak powstało nie tylko bardzo drogie (kosztowało mniej więcej tyle, ile rocznie zarabiał wzięty kopista), lecz także naprawdę przepiękne dzieło sztuki — obraz całego znanego świata ukazany z perspektywy XV-wiecznej Wenecji.