horman statek

Rola drzwi wodoszczelnych na statkach

Drzwi wodoszczelne to specjalne rodzaje drzwi na statkach, które zapobiegają przedostawaniu się wody z jednego pomieszczenia do drugiego podczas zalania lub wypadków. Te drzwi są używane na pokładzie w obszarach, w których szanse na zalanie są wysokie. Obszary takie jak przedziały maszynowni i tunel szybowy to nieliczne z takich miejsc.

Te drzwi są podzielone na trzy typy, które regulują działanie drzwi wodoszczelnych.

Różne typy drzwi wodoszczelnych na statkach

TYP A

Tego rodzaju drzwi mogą pozostać otwarte i mogą być zamknięte tylko w sytuacjach awaryjnych.

TYP B

Tego typu drzwi wodoszczelne powinny być zamknięte i powinny pozostać otwarte tylko wtedy, gdy personel pracuje w sąsiednim pomieszczeniu.

TYP C

Ten rodzaj drzwi wodoszczelnych musi być cały czas zamknięty. Można go otworzyć tylko przez odpowiedni czas, gdy personel przechodzi przez przedział drzwi.

Niebezpieczne warunki dla statku, gdy drzwi muszą być zamknięte

a) Kiedy występuje ograniczona widoczność.
b) W portach, w których port ogranicza obowiązkowe limity.
c) Wymagane zamknięcie, gdy głębokość wody jest mniejsza niż 3-krotność zanurzenia.
d) Duża gęstość ruchu.
e) Inne czynniki które sprawiają, że kapitan uważa, że staje się niebezpiecznie.

Drzwi wodoszczelne – i ich miejsce na statkach

1.Kontrole stanu drzwi wodoszczelnych powinny odbywać się co tydzień. Przed opuszczeniem portu należy również sprawdzić drzwi.
2. Wszystkie drzwi wodoszczelne, zarówno zawiasowe, jak i napędzane mechanicznie, powinny być uruchamiane codziennie w trakcie obchodów.
3. Drzwi powinny być w stanie działać zarówno z miejsc lokalnych, jak i oddalonych. To znaczy z centrum sterowania jak i statku.
4. Jeżeli brama jest obsługiwana z odległej lokalizacji, podczas zamykania powinien istnieć alarm dźwiękowy i wizualny.
5. Powinno być wskazanie zarówno systemu otwarcia, jak i zamknięcia.

Przepisy dotyczące zamknięcia drzwi wodoszczelnych

bramy koszalin1. Wszystkie drzwi z napędem mechanicznym muszą być w stanie zamknąć się jednocześnie z mostu i centrum sterowania statkiem w czasie nie dłuższym niż 60 sekund, gdy statek znajduje się w pozycji pionowej.
2.Drzwi mają przybliżoną jednolitą szybkość zamykania pod napięciem. Czas zamknięcia, od momentu, w którym drzwi zaczynają się zbliżać do czasu całkowitego zamknięcia, w żadnym przypadku nie może być krótszy niż 20 sekund lub dłuższy niż 40 sekund przy normalnym położeniu statku.
3. W przypadku ręcznej obsługi drzwi, w przypadku zaniku zasilania drzwi muszą być zamknięte w ciągu 90 sekund.

Każdy członek załogi powinien być wyposażony w wiedzę pozwalającą mu na profesjonalną obsługę drzwi wodoszczelnych, co ma jeszcze większe znaczenie gdy weźmie się pod uwagę fakt, iż zwykle konieczność ich obsługi pojawia się w stresujących sytuacjach, kiedy to nie ma czasu na dopytanie czy wątpliwości – po prostu trzeba działać szybko i rozważnie. W końcu jeśli chodzi o walkę z żywiołem nigdy nie ma miejsca na żarty – to nierzadko kwestia życia i śmierci.

Artykuł powstał we współpracy z www.hormann.pl

spacer

Odpowiedz