Największy na świecie pływający drewniany statek, „Gótheborg” to replika XVIII-wiecznego żaglowca o nazwie „East Indiaman”, który zatonął pod szwedzkim Goteborgiem podczas powrotu z wyprawy handlowej do Chin.
Po odnalezieniu wraku w 1984 roku pojawił się pomysł jego rekonstrukcji. Budowa zajęła 10 lat (1995-2005). Głównym wyzwaniem okazało się naśladowanie sposobu konstrukcji kadłuba stosowanej w XVIII wieku. Na statku umieszczono 1000 bloków i 1800 m’ naturalnego płótna żaglowego oraz 10 ton lin konopnych.
Wnętrze wyposażono zgodnie ze współczesnymi standardami bezpieczeństwa i komfortu żeglugi. W skład załogi fregaty wchodzi 20 zawodowych żeglarzy i 60 ochotników. Po przeprowadzeniu szeregu testów i otrzymaniu odpowiednich certyfikatów w październiku 2005 roku „Gbtheborg” wyruszył w podróż śladem swego poprzednika.
Żaglowce Kampanii Wschodnioindyjskiej, płynąc na wschód, omijały Afrykę od południa i kierowały się do Chin, unikając w miarę możliwości portów w obawie przed piratami. Szwedzka fregata podążyła ich śladem z niewielkimi zmianami trasy — załoga zawinęła do Australii oraz wyznaczyła drogę powrotną przez Kanał Sueski, który w XVIII wieku jeszcze nie istniał. Podczas podróży statek odwiedził m.in. Recife, Cape Town, Hongkong i Singapur.
DANE TECHNICZNE
Typ ożaglowania: fregata
Powierzchnia ożaglowania: 1964 m’
Długość: 58 m
Materiał kadłuba: drewno
Port macierzysty: Goteborg, Szwecja