the-seine-river-4275721_960_720

Tunel pod kanałem La Manche – cała masa ciekawostek!

Już sporo czasu minęło od momentu otwarcia tunelu pod kanałem La Manche, jednak warto przypomnieć kilka faktów na temat tego cudu nowoczesnej inżynierii, co może być szczególnie interesujące dla osób, które planują kupić Eurotunel bilety.

1. Tunel pod kanałem La Manche ma długość ok.50 km

To czyni go 13 najdłuższym w użyciu (najdłuższym jest akwedukt Delaware ) i czwartym pod względem długości używanym przez pasażerów kolei. Ma najdłuższą podmorską część dowolnego tunelu na świecie – co też robi wrażenie.

2. Projekt kosztował 4,65 miliarda funtów

Obecnie jest to równowartość 12 miliardów funtów – czyli o 80 procent więcej niż oczekiwano. Budowa trwała sześć lat (1988-1994).

3. Został uznany za jeden z „siedmiu cudów współczesnego świata”

Tytuł został przyznany przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa, obok takich cudów jak Empire State Building, tamy Itaipu w Ameryce Południowej, wieży CN Tower w Toronto, Kanału Panamskiego, Ochrona morza działa w Holandii, jak również most Golden Gate w San Francisco.

4. Pierwszą propozycję tunelu pod kanałem La Manche przedstawił francuski inżynier Albert Mathieu

Ta propozycja obejmowała sztuczną wyspę. Dalsze propozycje były rozważane przez Napoleona III w 1856 roku i Williama Gladstone’a w 1865 roku, podczas gdy David Lloyd George podniósł ten pomysł na konferencji pokojowej w Paryżu w 1919 roku.

Co jeszcze ciekawego warto wiedzieć o EuroTunelu?

W szczytowym okresie budowy zatrudnionych było 13 000 osób. Dziesięciu pracowników – ośmiu z nich Brytyjczyków – zginęło przy budowie tunelu. Anglik Graham Fagg i Francuz Phillippe Cozette dokonali uroczystego otwarcia 1 grudnia 1990 roku.

Warto dodać, iż średnia głębokość tunelu wynosi 50 metrów poniżej dna morskiego, a najniższy punkt 75 metrów poniżej. Znaczna część urobku margla kredowego znudzonego po angielskiej stronie została zdeponowana na klifie Lower Shakespeare Cliff w hrabstwie Kent, gdzie obecnie znajduje się Samphire Hoe Country Park. Warto też wiedzieć, że w rzeczywistości jest tam niejeden, ale są trzy tunele – dwa dla pociągów i mniejszy tunel serwisowy, z którego można korzystać w sytuacjach awaryjnych.

Ciekawostką jest również fakt, iż do wykopania tunelu wykorzystano aż jedenaście maszyn wiertniczych. Razem ważyły łącznie 12 000 ton (więcej niż Wieża Eiffla!), a każdy z nich był tak długi, jak dwa boiska piłkarskie.

Codziennie przez tunel przechodzi średnio:

  • 60 000 pasażerów,
  • 4600 ciężarówek,
  • 140 autokarów,
  • 7 300 samochodów osobowych.

W tunelu miały miejsce trzy pożary (w latach 1996, 2006 i 2012), które były na tyle znaczące, że trzeba było zamknąć czasowo tunel. Najpoważniejszy, 18 listopada 1996 r., uszkodził 500 metrów tunelu, wpływając na jego działalność przez sześć miesięcy. Jednak zainstalowano automatyczny system gaszenia ognia i już od 10 lat takie sytuacje nie miały miejsca.

Jest to jedna z najbardziej interesujących konstrukcji nowoczesnej Europy, dlatego warto choć raz mieć z nią do czynienia osobiście.

spacer

Odpowiedz