Wodowanie: 1933 rok
Stocznia: Hamburg, Niemcy
Armator: do 2003 roku szkoła morska w Chersoniu (Ukraina)
Bandera: niemiecka
Ożaglowanie: bark
Typ: statek szkolny
Materiał: stal
Długość: 82, 1 m
Szerokość: 12,02 m
Zanurzenie: 5, 23 m
Wyporność: 1760 ton
Powierzchnia żagli: 1857 m2
Napęd pomocniczy: 550 KM Skoda
Załoga: 240 osób
Sposób użytkowania: statek – muzeum
Towariszcz został zbudowany jako Gorch Fock, statek szkolny niemieckiej marynarki wojennej – pierwszy z dwóch noszących tę nazwę. Zastąpił żaglowiec Niobe, który 26 czerwca 1932 roku przewrócił się na Bałtyku do góry dnem i zatonął wraz z 69- osobową załogą. 1 maja 1945 roku załoga statku zatopiła go na płytkich wodach koło Rugii, nie chcąc, aby wpadł w ręce Rosjan. Ci jednak w 1948 roku podnieśli go z dna, oddali do remontu we wschodnioniemieckich stoczniach w Wismarze i Rostoku, a później nadali mu nową nazwę Towariszcz. Po ukończeniu prac remontowych w1951 roku bark został przekazany szkole morskiej w Chersoniu na Ukrainie jako żaglowiec szkolny sowieckiej floty handlowej i marynarki wojennej. Do końca 1956 roku pływał jedynie po Morzu Czarnym, później po Oceanie Indyjskim i Atlantyku. W 1974 roku Towariszcz i Kruzensztern jako pierwsze w historii żaglowce pod sowiecką banderą wzięły udział w Tall Ships Races ( Towariszcz wówczas zwyciężył ). Po rozpadzie ZSRR, od 1992 roku, żaglowiec zaczął pływać pod ukraińską banderą. W trakcie gruntownego remontu okazało się, że jego koszt wyniesie około dwa miliony funtów, a takiej kwoty nie mieli ukraińscy właściciele statku. Z pomocą przyszło niemieckie stowarzyszenie miłośników starych żaglowców, które zebrało potrzebne fundusze. W 2003 roku żaglowiec odholowano do Stralsundu i z powrotem przemianowano na Gorch Fock. Obecnie żaglowiec pełni funkcję statku – muzeum.